مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان

اخبار سایت

تاثیر فناوری‌های جدید بر صنعت فرش

صنعت نساجیجهان پیوسته در حال رشد و پیشرفت است. صنعت فرش نیز به عنوان بخشی از این خانواده بزرگ، همواره درحال پیشرفت است. ترندهای بوجود آمده در صنایع فرش ، به طور مستقیم تحت تاثیر فناوریهای جدید معرفی شده در این حوزه هستند. به صورت کلی با پیشرفت فناوری تولید ماشین آلات و معرفی روندهای تولید جدید، محصولات نیز متفاوت از محصولات متداول و سنتی خواهند بود.

کفپوشهای سخت در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آوردهاند. اما علی رغم این محبوبیت، فرشها به عنوان یک کفپوش سنتی همچنان در بین مردم دنیا محبوب هستند. در مواردی که از فرش برای فضاهای اداری استفاده میشود، بایستی وقت بیشتری صرف انتخاب آن شود.

در دنیای امروزی ظاهر فضای اداری شرکتها، نشان دهنده استانداردهای کسب و کار آنها است. درنتیجه فرش انتخاب شده برای فضاهای اداری بایستی به گونهای باشد که به محیط کاراکتر و ظرافت منحصربفردی بدهد. تولید کنندگان فرش در سالهای اخیر به صورت گسترده از آخرین فناوریهای معرفی شده این صنعت استفاده میکنند. استفاده از فناوریهای جدید سبب میشود که فرشها در فضای رقابتی با سایر کفپوشها باقی مانده و به عنوان یک گزینه زیبا و کاربردی درنظر گرفته شوند.

آنچه که فرش را از سایر کفپوشها متفاوت میکند، احساس خوب و راحت زیر پا است. به علاوه ظاهر زیبا و زیر پای مناسب، فرشهای امروزی از نظر عملکردی نیز پیشرفت قابل توجهی داشتهاند. در واقع این ویژگیها در ظاهر فرش قابل مشاهده نبوده و ساختار پشتی فرش را میسازند. درنتیجه سبب ثبات ابعادی الیاف پایل و دوام و حفظ ظاهر فرش برای مدت طولانی خواهند شد.

تکنولوژیهای جدید استفاده شده در صنایع فرش، به میزان قابل توجهی دوام و زیبایی فرش را افزایش میدهند. در حقیقت با توجه به افزایش محبوبیت فرش در بازار امروز، تولید کنندگان تمام سعی خود را میکنند تا محصولات متمایز و منحصربفردی را به بازار عرضه کنند. محصولات جدید موجود در بازار به نگهداری کمتری نیاز دارند. به علاوه این فرشها مقاومت بیشتری در برابر لکه شدن دارند. همچنین بعضی از آنها دارای خواص ضدمیکروب و ویروس هستند.

نقش فناوری بر ترندهای بازار فرش

هیچ فرشی در بازار وجود ندارد که برای استفاده در تمام موقعیتها و کاربردها مناسب باشد. درنتیجه ساختار، طرح و ویژگیهای محصول با توجه به کاربرد نهایی آن توسط تولید کنندگان تعیین میشود.

در سالهای اخیر دنیا نسبت به موارد بهداشتی و سلامت افراد هوشیارتر از گذشته است. مصرف کنندگان فرش نیز بیش از گذشته به دنبال استفاده از فرشهای تایل دارای خاصیت ضدمیکروب هستند. این فرشها از الیاف مصنوعی تهیه شدهاند، دارای مراحل نصب آسانتر بوده و مقرون به صرفهتر از کفپوشهای دیگر هستند.

از طرف دیگر همه گیری ویروس کرونا در این دوره، تاثیرات قابل توجهی بر روند تولید داشته است. در حقیقت همه گیری و قوانین مربوط به قرنطینه سبب افزایش هزینههای مربوط به مواد اولیه و حمل و نقل جهانی و کاهش تجارت جهانی شده است.

با توجه به موارد بیان شده، محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست در حال ظهور هستند. هدف از ظهور این محصولات ایجاد فرشهایی است که از انسانها و محیط زیست محافظت کنند. این مجموعههای فرش دارای ویژگیهای مثبتی نظیر قابلیت بازیافت و استفاده مجدد هستند.

کاشی فرشها

امروزه با پیشرفت فناوری، کاشی فرشها نیز در حال افزایش هستند. از لحاظ تاریخی از این گروه فرشها عمدتا در بخشهای تجاری و شرکتها استفاده میشد. با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون ماشینهای بافت فرش و همچنین افزایش قابلیت طراحی و رنگهای مورد استفاده، کاشی فرشها نیز ظاهر جدید به خود گرفتند. درنتیجه این پیشرفتها اکنون میتوان از کاشی فرشهای متنوع و راحت برای همه فضاها استفاده کرد.

استفاده از این محصولات امکان خلاقیت در طراحیها را فراهم میکند. در حقیقت این کفپوشها با رنگها و طرحهای متنوع و شاد، امکانات متنوعی را در اختیار طراحان قرار میدهند. این فرشها علاوه بر زییایی و تنوع، با انواع محیطهای کاری نیز سازگار هستند.
پشرفت قابل توجه فناوری، سبب تکامل فرشهای دوست دار محیط زیست شده است. الیاف مورد استفاده در تولید این فرشها، بوسیله بازیافت بطریهای پلاستیکی (PET) تولید میشوند. این فرشها علاوه بر مزایای زیست محیطی، دارای خواص عایق صوتی هستند. در حقیقت استفاده از آنها سبب جذب درصد زیادی از صداهای محیط میشود.

کاشی فرشها همچنین به عنوان عایق حرارتی عمل میکنند. خاصیت عایق آنها به صورتی است که سبب کاهش 20 درصدی هزینههای مربوط به انرژی میشود. به علاوه وزن کم، دوام و راحتی زیر پا سبب راحتی بیشتر آنها خواهد شد. استفاده از این فرشها سبب میشود که کفپوش مورد استفاده با آخرین ترندها بازار هماهنگ باشد. کاشی فرشها هرگز از مد نمیافتند و دارای ویژگیهای عملکردی مفیدی خواهند بود.

تاثیر فناوری‌های جدید بر صنعت فرش100% PVC Free Carpet Tiles | Advance Flooring Systems

Has the Carbontech Revolution Begun? - The New York Times

: 162 - : 1401/07/25 - : 2340
1401/07/25