مرکز تحقیقات فرش ماشینی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان

اخبار سایت

فرش آکسمینستر چیست؟

فرشهای آکسمینستر یک تکنیک بافندگی است که از منطقه آکسمینستر انگلستان نامگذاری شده است.

وکت های اکسمینستر از 80٪ پشم خالص و 20٪ نایلون ضد الکتریسیته ساکن تولید میشوند. این ترکیب الیاف از سال 1950 رایج بوده است. این مواد در تولید این نوع موکتها منجر به جذب آلایندههای مضر مانند دیاکسید، نیتروژن و دیاکسید گوگرد میگردد. بافت این نوع موکت ها به جذب رطوبت موجود در هوا نیز کمک میکند.

این فرش ها را میتوان به صورت کاملاً سفارشی شده تولید کرد، که استفاده از چنین موکت هایی به خصوص در هتل ها نشان از دقت توجه و کیفیت فضای مورد نظر میباشد.

فرش اکسمینستر جدای از کیفیت منحصر به فرد قابلیت رنگرزی بسیار بالا و قابلیت طراحی که دارد، موارد دیگری را نیز شامل میشود از جمله آنها میتوان به وضوح طرح بافته شده به مثابه فرش های دستباف، سهولت نگهداری و میزان بالای کاهش صدای محیط اشاره کرد. برای خرید موکت به فروشگاه سیزال مراجعه کنید.

دوام و ماندگاری فرش اکسمینستر

هنگامی که موکت یا فرش در زمان بافته شدن به صورت woven به شکل تار و پود در پشتیبان بافته میشود، استحکام فوق العاده ای به موکت و فرش هایی از این دست می دهد که قابل قیاس با سایر روشهای تولید نیست. طول عمر این موکت ها 20 تا 30 سال، حتی در محیط های پر ترافیک میباشد این به این معنی است که موکت اکسمینستر بسیار با دوامتر از انواع دیگر موکتها میباشند. موکت ها معمولاً در اثر رفت و آمد و در صورت قرارگیری در محیط های پر رفتوآمد اثراتی از ساییدگی دیده میشود که در موکت های اکسمینستر، این حالت اتفاق نمی افتد و این نوع از موکت یا به اصطلاحی فرش، دچار ساییدگی و پاره شدن نمیشود.

در کارخانه اکسمینستر ، ‫یک طرح جدید فرش بر روی کامپبوتر توسعه ‫داده شده است. ایده های طرح و رنگ … ‫را میتوان تجسم کرد و با توجه به نیازهای ‫مشتری یا طراح قبل از بافت تغییرش داد.

قبل از بافت، یک نمونه شبیه سازی شده از فرش ‫به نام کیبی تولید میشود. ‫این به طراح و کارشناس اجازه میدهد
‫تا به صورت نهایی چک کنند که ‫آیا ترکیبات رنگی در فرم یک ‫فرش به هم میایند یا نه . ‫قبل از این که بافت شروع شود. ‫طرحهای اکسمینستر تحت تاثیر تقاضای بازار و ترندهای مد روز میباشد و همچنین ایدههای ‫اضافی برای نیازهای مشتریان ‫ویژه را نیز ارائه میدهد.

‫دستگاههای بافندگی مدرنتر مستقیماً به رایانه ‫طراحی مرتبط هستند و رنگهای خاب را ‫به صورت الکترونیکی انتخاب میکنند. ‫این پیکربندی راه حل مناسبی برای بافت ‫طرحهای سفارشی یکباره فراهم میکند. ‫برای بافت طرحهای سنتی تر، ‫از قالبهای مکانیکی به نام کارتهای ‫ژاکارد استفاه میکنیم، ‫مجموعهای از سوراخهایی که ‫توسط دستگاه قابل خواندن است و نشاندهنده رنگ ‫هر یک از خاب فرش است.چند صد عدد از این ‫کارتها به هم متصل شدهاند تا …. ‫هر طرح فرش را تشکیل بدهند. مخروطهای ورودی ‫نخ در معرض بازرسی بیشتر قرار میگیرند.

‫از جمله مقایسه رنگ در برابر ‫یک استاندارد کالیبره شده. ‫سپس نخ بر روی بوبینهای ‫کوچکتر پیچیده میشود. ‫که به نوبه خود در یک صف تغذیه ماشین بافندگی ‫قرار میگیرند که به آن کریول میگویند‫تا 9000 بوبین در یک کریل میتوانند ‫یک ماشین بافندگی را تغذیه کنند.

: 173 - : 1402/02/14 - : 1372
1402/02/14